Aproape patru decenii păstrător și apărător al folclorului codrenesc
În călătoria sa pământeană, omul lasă mai mult sau mai puțin o amprentă asupra celor din jur. Sunt, însă oameni ce, prin muncă și totală dedicare, reușesc să se identifice cu locul și comunitatea din care fac parte. Un asemenea om este profesorul Dumitru Iederean, iar dovadă stau zecile de generații care, dintre care mulți au îmbrățișat o carieră muzicală, au învățat că disciplina studierii unui instrument greu precum este vioara le este calea ce le netezește traiectoria profesională. Ca semn al prețuirii pentru activitatea sa, în anul 2010 i-a fost acordat titlul Pro Urbe al municipiului Carei. Dumnealui a avut amabilitatea să ne ofere un interviu.
Rep: - De unde
veniti
dumneavoastră? Ce influență au avut locurile natale în cariera pe care ați
urmat-o cu devotament și sacrificiu?
D.I.: - M-am născut în
localitatea Stâna jud. Satu Mare. De mic copil aveam o voce bună și un auz
muzical deosebit de fin și rafinat, lucru care s-a concretizat mai târziu. În
clasa a V-a am obținut ca solist vocal
locul I în tabăra de la Săliște
Sibiu, iar în clasa a VII-a am obținut același loc I ca solist de muzică
ușoară, mai întâi la faza pe școală apoi la cea pe municipiul Satu Mare,
devansând mulți soliști care în timp au devenit nume sonore ale muzicii
sătmărene. Vioara am îndrăgit-o din copilărie. Pe când eram în clasa a V-a, la
școala din Păulean, fiind invitat împreună cu familia la o nuntă în Ardud, unul
dintre primașii din orchestra ce cânta la eveniment mi-a dat, spre mirarea mea,
o vioară în mână. A fost pentru prima oară când am ținut o vioară adevărată în
mână și, probabil, de aici mi s-a tras, instrumentul amintit călăuzindu-mă pe
tot parcursul vieții.
Rep: - Unde v-ați
format ca muzician pe tărâmul folcloric?
D.I.: - Am urmat
cursurile gimnaziale la
Păulean, com. Doba clasele V-VI respectiv Satu Mare la Scoala generala nr.1
actualmente Grigore Moisil, iar cele liceale la Liceul Pedagogic
Satu Mare (primul an) apoi la Liceul Pedagogic Carei, secția învățători. În
paralel am urmat cursurile Școlii Populare de Arta din Satu Mare la secția
taraf-vioară. Mi-am desăvârșit studiile cu Facultatea de muzică, secția
pedagogie muzicală a universității Spiru-Haret București, fiind licentiat cu
media 10. Ca liceean, elev la Liceul Pedagogic Carei, secția învățători,
compuneam melodii, făceam prelucrări corale. La un moment dat conduceam corul
de fete al școlii, solicitat fiind de profesoara mea de atunci, doamna Elena
Bokor Bogati. În anii IV și V am ajuns să fiu „vioara prima”, ceea ce însemna
să conduc taraful liceului. În paralel frecventam și repetițiile la Castel unde funcționau la
acea vreme Casa Pionierilor și Casa de Cultură. Îmi amintesc că o dată pe
săptămână mergeam la Satu
Mare și luam ore de vioară cu violonistul Ștefan Biro, solist
și concertmaestru al Filarmonicii de atunci. Tot în această perioadă am
participat la concursuri și festivaluri interjudețene și naționale.
Rep: - Câteva cuvinte
despre traiectoria profesională până ați ajuns la Carei. Care a fost
contextul în care v-ați stabilit la
Carei?
D.I. – În urma
examenului de Bacalaureat, în 1976 am fost repartizat ca învățător la Școala
generală din Lechința, com. Călinești Oaș. După satisfacerea stagiului militar
obligatoriu am fost detașat la Casa Pionierilor Carei, actualul Club al Copiilor,
ca și conducător al activităților cercului de vioară – taraf. Paralel am
desfășurat o activitate similară timp de 15 ani și în cadrul Casei de Cultură
din localitate, în calitate de colaborator, putându-mă astfel mândri că în
acest timp am fost solist / vioara și
dirijor al muzicanților țigani cu care a copilărit maestrul Ștefan Ruha la Carei. Deci, din 1978
până în prezent funcționez neîntrerupt la Clubul Copiilor din Carei,
actualmente sunt profesor titular pe catedra de vioară – taraf, instrumente
tradiționale.
Rep: - Spuneți-ne în
câteva cuvinte ce ați reușit să realizați la Casa Pionierilor
și mai apoi la Clubul Copiilor? Deși știu că sunt foarte multe, enumerați-ne cele mai importante
dintre ele.
D.I.: – La scurt timp
după ce am venit la Carei,
am înființat primul taraf tradițional devenit mai apoi „Iedera”, nume pe care l-a
primit de la regretatul profesor Deak Endre, ce a fost o perioadă bracist în
formație. Au urmat numeroase spectacole, concursuri, festivaluri, înregistrări
radio și tv, turnee efectuate în țară, în Franța, la Paris, Lyon, Poithiers,
Vivonne, Republica Moldova - la
Chișinău, Elveția – la Geneva, Zürich, Versoix, la Conservatorul din
Vevey ( unde am aflat că și-a continuat studiile Constantin Brăiloiu), La Bruxelles și Ostende în
Belgia, Stockholm și Falun-Suedia, Amsterdam, în Coreea de Sud la Seul etc. Participările la
diferite concursuri și festivaluri atât în țară, cât și peste hotare au adus în
decursul anilor premii prestigioase, diplome, medalii și disticții oferite
formației, dar și mie, în calitate de mentor. În perioada anilor `80-`90,
reunind taraful de copii de la fosta Casă a pionierilor cu cel de adulți de la Casa de Cultură din
localitate am realizat la acea vreme una dintre cele mai puternice orchestre
populare pe generații (orchestră de amatori) din țară. În paralel, mă preocupa
și organologia populară, în sensul de a-mi confecționa singur pentru formațiile
mele, instrumente populare din familia viorii, de tipul contrelor și gordunii,
după modelele originale încă existente în zona Codrului.
Nu am neglijat nici
latura componistică, astfel am compus muzică pentru copii, cântece pe versuri
eminesciene, studii tehnice și exerciții de tehnica viorii și arcușului. Am
scris partituri – aranjamente orchestrale folclorice și nu numai. Am reușit o
serie de înregistrări, discuri LP, CD-uri, casete cu muzică tradițională,
acompaniindu-i pe Nicolae Mureșan, Ana Holdiș Pop, Silvia Tămășan, Radu Ciordaș,
care au înregistrat CD-uri acompaniați de „Iedera”. Am contribuit la realizarea
de către profesorul universitar Tiberiu Alexandru, prin casa de discuri
Electrecord din București, a discului LP document „Armonii Transilvane”. Am
realizat filmări despre construcția manufacturală a braciului pentru Muzeul
Omului din Paris si Muzeul Civilizatiilor Europene si Mediteraniene, filmări
realizate de etnomuzicologii Speranța Rădulescu, Bernard Lortat Jacob și
Jacques Bouet. Apoi alte și alte
înregistrări sau filmari document, cu regizorul Nicolae Mărgineanu. Din
2006 colaborez cu cercetătorii Institutului de Etnografie și Folclor „
Constantin Brăiloiu” al Academiei Române, fiind implicat în proiectul „Crearea
resurselor culturale și digitale complexe privind tradiția românească a
prelucrării lemnului în context european” – Redilemn 2005 – 2008 din programul
de cercetare – dezvoltare „Cercetare de excelență” în calitate de constructor
de instrumente populare tradiționale din familia viorii pentru realizarea
modulului „Instrumente muzicale populare”.
Dumitru Iederan în sala de repetiții alături de elevii de Clubul elevilor
Rep.: - Știu că nu
întotdeauna au fost ușoare lucrurile, cum ați reușit să treceți peste piedicile
care au apărut în diferite momente ale carierei?
D. I.: – Întotdeauna am
știut că sunt oameni cunoscători ai fenomenului artistic, cunoscători într-o
oarecare măsură, necunoscători, pasivi sau blazați. M-am ferit întodeauna de
snobism pentru că am considerat că din necunoscători poți face cunoscători ai
fenomenului artistic. Una din prioritățile mele în munca cu copiii a fost aceea
de a oferi modele, alternative genuine viabile, și cred că în sfera folclorului
muzical județean și național, în bună parte am reușit. Descoperirea,
dezvoltarea în timp a pasiunilor și preocuparea pentru folclor a elevilor,
scoaterea lor din anonimat și insignifianță, afirmarea acestor copii prin
apariții TV pe posturile de radio, prin înregistrări audio-video, concursuri,
festivaluri folclorice județene, interjudețene, naționale și internaționale la care
am participat, îmi dau și mie ca dascăl un plus de energii, de siguranță și
satisfacții în munca de zi cu zi pe care o desfășor.
Rep.: - Vă rog să
amintiți câțiva dintre cei mai buni elevi ai dumneavoastră?
D.I.: - Am contribuit la formarea artistică a
soliștilor vocali Nicolae Mureșan, Ana Holdiș Pop, Silvia Tămășan, Radu
Ciordaș, Ghiță Blidar, Lavinia Goste, Georgiana Marina, dar și a violoniștilor Adrian și Vlad Pașca, Dan Daniel,
Vasile Chioran, Cătălin Ardelean, Viorel Negrea, Călin Raț, Ionuț Rotar ( care este ca și mine profesor la Clubul Copiilor Tășnad), Sergiu
Țineghe (profesor de vioară la
Satu Mare), Dănuț Buie și nu în ultimul rând, Horvath Ștefan, unul dintre
primii violoniști ai Europei, actualmente concertmaestru la Filarmonica din Basel
– Elveția.
Rep.: - Cu siguranță că
în cariera dumneavoastră de pedagog ați avut parte de întâmplări care v-au
rămas în memorie. Povestiți-ne una dintre ele.
D.I.: - Au fost multe,
dar am să amintesc două dintre acestea. La un moment dat eram dirijorul
orchestrei muzicanți de etnie rromă cu care a copilărit cu maestrul Ștefan Ruha. Toți
erau notiști, știau să descifreze partiturile muzicale la prima vedere.
Trebuiau să facă repetiții pentru că erau scoși din producție de la locul de
muncă ( la acea vreme erau formații în Castel, la Casa Pionerilor și
Casa de Cultură). Aveam orchestră pe generații și nu ne stătea nimeni în cale.
Am luat de mai multe ori locul I pe țară la concursurile genuistice organizate
la acea vreme. Un alt moment memorabil a fost când, la decernarea titlului de
Cetățean de Onoare al Careiului pentru maestrul Ștefan Ruha, am cântat la vioară
live, împreună cu elevii mei, maestrului care stătea în primul rând al sălii
teatrului alături de prof. univ. dr. Rudolf Fatyol, directorul general al
Filarmonicii Satu Mare.
Rep.: - Cât de
importantă a fost și este familia dumneavoastră privită din punctul de vedere
al carierei profesionale care v-a impus și sacrificii?
D.I.: - Familia este
foarte importantă pentru mine. Soția mi-a fost alături și m-a susținut
întotdeauna. E valabil și pentru mine proverbul ”În spatele unui om de succes se află o femeie
puternică”.
Rep.: - Știu că ați
scris cartea „Taraful Codrenesc/Folclor muzical din Țara Codrului”, apărută la
editura Risoprint Cluj-Napoca, în anul 2008. Aceasta este o lucrare extrem de
bine documentata. Cum ați reușit să culegeți un material atât de bogat?
D.I.: - Pentru că îmi
plăcea nespus, am început să cutreier începând cu vacanțele din liceul
pedagogic, să fac culegeri în mai multe localități ale zonei Codrului, Stâna -
satul unde m-am născut, Babța, Soconzel, ș.a. unde aveam rude apropiate, atras
fiind de fenomenul cultural local al danțului sătesc. Îmi plăceau si admiram muzicanții
cu repertoriul lor de atunci pe care-l practicau la danț. Contactul cu
muzicanții rurali precum Șerban Izidor, Topan, Flore, Domuța Ioan și alții l-am
menținut încă de pe la sfârșitul școlii gimnaziale, astfel că, deși am început
și am continuat studiul viorii clasice, nu m-am putut desprinde de muzica
tradițională de la țară. În acest volum se concentrează întreaga mea activitate
practică, artistică, metodică și științifică pe care am derulat-o de mai bine
de trei decenii cu formațiile instrumentale folclorice pe generații din Carei.
Un alt aspect îl constituie și activitatea de construcție proprie,
manufacturală, a instrumentelor populare tradiționale zonale – din familia
viorii, de tipul contrei cu 3 corzi și căluș drept și al gordunii (c-bas mic),
parte din modelele lor originale fiind deja dispărute din mai multe zone
etnografice transilvănene. Învățându-i pe copii să construiască asemenea
instrumente, iar apoi să cânte cu ele, am urmărit permanent ca reprezentările
asimilate să fie însoțite de puternice trăiri emoționale, iar educației
muzicale și estetice în rândul elevilor le-am acordat priorități esențiale mai
ales prin redescoperirea și reconstituirea tarafului codrenesc de odinioară.
Aceasta poate și din dorința de a face o cât mai bună informare în rândul
acelora care doreau să cunoască cât mai temeinic specificul muzical
instrumental zonal și de a-i convinge pe aceștia să iubească instrumentele
muzicale tradiționale codrenești în pofida substituirii lor cu altele
improvizate ce au apărut sau apar mereu
pe piață. De fiecare dată, prezentarea fenomenelor este îmbinată cu ilustrarea
lor.
Rep.: - Ce înseamnă
Careiul și careienii pentru dumneavoastră?
D.I.: - Timp de aproape
patru decenii, zilnic, pe perioada anilor școlari și în vacanțe, s-au văzut și
încă se pot vedea pe străzile orașului Carei mulțime de copii, grupuri mai mari
sau mai mici, de ciclul gimnazial sau liceal, în du-te – vino cu instrumentul
în mână, vioara, fluierele, braciul, de acasă sau de la școală spre Clubul Copiilor, ori de la
Club spre casă. Acest lucru spune ceva, iar relevanța lui
n-am dorit și nici nu doresc să o scot dinadins în evidență doar de dragul
laudei. Este, cred un lucru veridic, o poate spune multă lume, iar aici nu
poate fi vorba decât de rodnicia unei pasiuni și pregătiri profesionale
statornicite în timp. Totdeauna am căutat să descopăr și să cooptez la cerc
copii pe care i-am testat pe baza unor anumite afinități selective: auz
muzical, voce, simț melodic, simț ritmic, dezvoltându-le între timp aceste
abilități pe măsura trecerii lor de la grupele de începători spre cele de
avansați, iar mai apoi chiar spre performanță. Am vreo cinci funcții
directoriale refuzate, pentru care nu am nici un regret, pentru a avea
libertatea deplină de a lucra cu copiii careieni și a-i alfabetiza muzical.
Dacă ar fi să iau totul de la început, mi-aș construi activitatea tot pe
același eșafodaj.
Spectacol folcloric
Rep.: - Spuneți-ne
câteva dintre planurile dumneavoastră de viitor.
D.I.: - De aproape
patruzeci de ani cânt live cu copiii fără a folosi muzică copiată de pe
internet. Ba, mai mult, la toate înregistrările discografice pe care le-am
făcut am folosit în mod primordial instrumentele tradiționale pe care mi le-am
manufacturat singur. Îmi doresc să continui munca pe care am desfășurat-o până
acum.
Decernarea titlului Pro Urbe al municipiului Carei
Rep.: - Un gând pentru cititorii noștri?
D.I.: - Să fie la fel de veridici în aprecierea
valorilor.
bibl. Nicoleta Latiș
bibl. Nicoleta Latiș
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu