luni, 17 august 2015

In memoriam Ștefan Ruha



„Oamenii de geniu sunt făcliile luminoase care se aprind în calea omenirii: fără ei ne-am pierde în întuneric.
Al. I. Cuza

          La 17 august 1931 , la Carei, hotarul de vest al României, într-o famile modestă de lăutari din tată-n fiu, se naște Ștefan Ruha, Babi cum îl alintau apropiații. Înainte de a învăța slovele, sau poate s-a născut așa, ia vioara în mână și nu o va mai lăsa până la moarte. Sprinteneala minții și iuțeala degetelor pe corzi atrage atenția profesoarei Orosz Rozalia, violonistă coborâtoare din școala budapestană a lui Jenő Hubay, care, la rândul său, studiase cu marele Joseph Joachim.
        Dar lipsurile erau mari și fiecare membru al familiei trebuia să contribuie din toate puterile sale la veniturile numeroasei familii, Babi era al doilea dintre cei șase copii ai seniorului Stefan Ruha. Aici trebuie să amintim că familia genialului violonist era o crenguță din trunchiul marii familii a lăutarilor din Carei, iar cântatul reprezenta singura sursă de venit a acestora. Deci nu era un lucru neobișnuit ca, îndată ce puteau reproduce o melodie, cei mici să cânte, mai întâi alături de părinte, apoi singuri, pentru a contribui la întreținerea familiei.
           „Talentul tău este darul lui Dumnezeu către tine. Ceea ce faci tu cu el este darul tău către Dumnezeu” spune Leo Buscaglia . Pentru Ștefan Ruha Dumnezeu a hotărât să mai intervină o dată căci nu se putea pierde un asemenea talent. Primaș fiind la o crâșmă din Carei, își făcea ca de obicei programul din fiecare seară, când a intrat în local, din întâmplare, un mare dascăl de la Cluj. Se numea Francisc Balogh și toată seara l-a ascultat fermecat pe Babi. A fost declicul care i-a așezat lui Ștefan Ruha destinul pe făgașul bun. A plecat la Cluj și a început să studieze frenetic, arzând etape, slujindu-se, uneori, în taină, de capacitatea de a învăța „după ureche” a lăutarilor de acasă.
          Prima ieșire la rampă a tânărului artist se petrece la Concursul Ceaikovski din Moscova (1858), unde a luat doar premiul trei, dar a rămas câștigătorul inimilor celor care l-au ascultat. Momentul este evocat sugestiv de Mugurel Scutăreanu în Tribuna de Cluj , nr. 175, p. 29, 32:
„Gurile rele clevetesc cum că primii clasați nu prea puteau trece prin fața lui Pista, ba mai mult, că unul dintre ei ar fi fost fiul nelegitim al lui Oistrach. Dar conștiința nu poate fi adormită: Oistrach, deși și-o fi protejat atunci progenitura fără acte în regulă, nu l-a uitat niciodată pe Ruha și, când peste ani a ajuns în România, primul drum l-a făcut la Cluj ca să se întâlnească cu modestul căruia îi acordase locul al treilea…”
        Adevărata recunoaștere a imensului talent se va produce în același an 1958 la prima ediție a Festivalului Internațional „George Enescu”, unde va lua locul întâi. Era ceva să fii recunoscut „profet” în țara ta. În 1959 va urma un merituos loc doi la competiția pariziană Jaques Thibaud – Marguerite Lang.
        Odată cu înființarea Filarmonicii din Cluj Napoca, Ruha va deveni concertmaestru, apoi solist. Va fi printre membrii fondatori ai Cvartetului Napoca și ai Orchestrei de cameră a Filarmonicii. 
       Vioara sa a concertat pe cele mai mari scene ale lumii, iar Ștefan Ruha a însemnat definitiv Careiul pe harta muzicii clasice. Ea cântă din 29 septembrie 2004 îngerilor, iar noi avem datoria să o facem auzită în rândul contemporanilor noștri pentru ca praful uitării să nu-i acopere amintirea.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu